SELF-HEALING CONCRETES WITH COLLOIDAL HARDENING STRUCTURE – THE FUTURE OF ECOLOGICAL AND DURABLE ROADS
DOI:
https://doi.org/10.71031/Keywords:
roads, fundamental research, ecological belite cements, colloidal structures, thixotropy and rheopexy, durabilityAbstract
As is well known, the mining industry serves as a raw material base for the development of major industrial sectors such as metallurgy, mechanical engineering, energy, chemical production, and construction materials. The repair of mining transport equipment is a key factor under harsh operating conditions such as impact loads, vibration, high humidity, dust, and temperature fluctuations, all of which reduce the efficiency of maintenance and repair operations.
Maintaining the operable condition of machinery requires strict adherence to the system of maintenance and repair (hereinafter – M&R). An important role in this process is played by the production and rational use of spare parts, which ensures the reliability of machines and the stable operation of enterprises. The regulation of spare parts consumption is a crucial factor in sustaining equipment performance under strict norms of spare parts use.
The aim of the study is to develop a method for optimizing spare parts requirements for dump trucks, taking into account the risk factor of shortage or surplus. The main research direction is the construction of a mathematical model that considers the cost structure of repairs and identifies the optimal risk value that minimizes financial losses.
Downloads
References
1.Радовский Б. С. Концепция вечных дорожных одежд. Дорожная техника. – 2011. – С. 120–132.
2.Асматулаев Б.А. Монография «Строительство дорожных одежд с повторным использованием материалов реконструируемых дорог». Алматы: Эверо, 1999. – 212 с.
3.Асматулаев Б.А. и др. Монография «Нанотехнологии XXI века для долговечных автомобильных дорог Казахстана». Алматы: ТОО «Бук эксперт Казахстан», 2024.-348с.
4.Асматулаев Б.А. и др. Укатанный бетон на шлаковом вяжущем. Жур.Автомобильные дороги, №9, 1993, с.18-20.
5.Асматулаев Б.А. Прочность шлаковых оснований при ранней эксплуатации. Жур.Автомобильные дороги, М.1984, №1, с.17-18.
6.Асматулаев Б.А., Асматулаев Р.Б. и др. Применение наноструктурированных шлакоминеральных бетонов. Промышленный транспорт Казахстана, 2021, №2, с.30–34.
7.Тейлор Х.Ф. Химия цемента. М.: Стройиздат, 1969. – С. 17–18. 7. Абланов Б.Ф., Белоусов Б.В., Асматулаев Б.А. Кинетика твердения фосфоршлаковых вяжущих. Труды КазПТИ, Т.13, 1978, с. 69–75.
8.Асматулаев Б.А. и др. Перспективы наномодифицированного бетона. Труды МАДИ, 2020, с. 75–88.
9.Asmatulayev B.A. Laser research on nanostructured concrete with colloidal structure for long term strengthening in highway operation. 1st edition of strenuous world congress on laser-science, optics & photonics. P.16-17 Apr.2024, London, UK.
10.Асматулаев Б А и др. Патенты Республики Казахстан: —«Самовосстанавливающийся дорожный бетон», Инновационный патент KZ (13) A4 (11) №29852 МЮ от 15.05.2015, бюл. №5. С.4. — Способ строительства дороги с использованием фрезерованного асфальтового гранулята (Варианты)№4871 от 21.04.2020, бюл. №4 - «Наноструктурированный колееустойчивый асфальтобетон и наноструктурирующий минеральный порошок» KZ (13) U (11) №6701 от 10.12.2021, бюл. №49.




